Jak dobrać muzykę do restauracji czy kawiarni?

Muzyka to jeden z ważniejszych elementów, które odpowiadają za odpowiednią atmosferę w lokalach zarówno restauracyjnych, jak i kawiarniach czy pubach. Zbyt głośna będzie zagłuszać rozmowy i zniechęcać do spędzenia w środku dłuższego czasu, natomiast zbyt spokojna czy zbyt powtarzalna szybko stanie się męcząca. Jaki jest więc sposób na odpowiednio dopasowaną playlistę? Podpowiadamy!

Muzyka do restauracji – czy koniecznie…?

Wiele zależy od rodzaju i klimatu lokalu, w którym przebywamy, jak i od tego, czego w danej chwili oczekują nasi klienci. Część lokali, jeśli posiada telewizor, rankiem do śniadania wyłącza go, uprzyjemniając pierwszy posiłek swoim gościom klimatyczną, spokojną muzyką o pozytywnym i nastrajającym brzmieniu. Jednak na życzenie gości telewizor może pozostać włączony na dowolnej stacji – od telewizji porannej po media wolnościowe i wiadomości… Baczmy na preferencje gości, jednak pamiętajmy, by zwracać się ku większości. Muzyka jest uniwersalna, pobrzmiewająca w tle umila czas spędzony przy posiłku lub w oczekiwaniu na niego i sprawdzi się lepiej niż kanał telewizyjny, tym bardziej gdy nie każdy nasz klient będzie miał dobry widok na ekran.

Muzyka dopasowana do brandingu

Odpowiednie harmonie pomagają zachować spójność przekazu, uzupełniając branding i integrując się z wizerunkiem i wystrojem, tworząc wspólną jedność. Idealnie widać to po chociażby nadmorskich kawiarenkach, gdzie nie tylko zachowany jest wystrój marynistyczny, podawane są rybne dania lokalne, ale i z głośnika pobrzmiewają szanty nuty. Muzyka nie powinna przy tym lecieć zbyt cicho i nie bójmy się dać jej głośniej, szczególnie gdy w lokalu pojawia się więcej gości – w przestrzeni publicznej dźwięki z radia odgrywa ważną rolę w tworzeniu osobistej, prywatnej przestrzeni wokół klientów, pozwalając im rozmawiać i relaksować się bez konieczności odczuwania natrętnej obecności pozostałych osób na sali.

Muzyka do restauracji i nie tylko

Jeśli chcesz wzmocnić smak swoich potraw, upewnij się, że wybierasz odpowiednie dźwięki. Kawiarnie lub piekarnie powinny odtwarzać wysokie melodie jak chill-jazz, podczas gdy bary i pizzerie zwykle kojarzone są z tonami niskimi, głębokimi – takimi jak blues – utrzymując średnio niski poziom głośności. Klasyczna i jazzowa muzyka do restauracji automatycznie skojarzy nasz lokal z droższym i bardziej zaszczytnym niż muzyka popularna. Zapomnieć nie możemy, także o prawach autorskich. W sieci dostępnych jest wiele portali oferujących darmową muzykę bez praw autorskich, ponadto możesz skorzystać z oferty ZAiKS, czyli Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych. Zawarcie umowy licencyjnej z organizacją za uiszczaniem opłat zgodnych z obrotem w lokalu, pozwoli Ci uzupełnić swoją playlistę o popularne, znane utwory, które zachęcą Twoich klientów do rychłych (i częstych!) odwiedzin.